daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Amerikans äppelpaj

Publicerad 2015-10-23 16:45:30 i Paj

Hej på er! Som ni som redan följer mig på Instagram vet så blev det här inlägget försenat. Jag fick världens huvudvärk igår så jag fick gå och lägga mig tidigare än planerat. Men nu är jag äntligen igång med skrivandet så det ska nog bli ett inlägg trots allt;)

Som ni kan läsa i rubriken så är det amerikansk äppelpaj som kommer på recept idag. Jag har bakat det en gång innan men då hade jag rutmönster på den, denna gång valde jag att ha ett heltäckande lock istället. Denna gång kan jag inte ta åt mig äran för receptet, det hittade jag på icakuriren.se

Amerikansk äppelpaj
Deg:
• 5 dl vetemjöl 
• 0.5 tsk salt
• 100 g margarin 
• 50 g smör
• 0.75 dl vatten
Fyllning:
• 6-7 stora äpplen
• 0.75 dl socker
• 1 msk vetemjöl
• 1 tsk kanel 

Blanda mjöl och salt. Smula ner margarin och smör och blanda till en gryning massa. Tillsätt vattnet och knåda till en deg. Dela degen i två lika stora halvor. Kavla ut den ena delen som ska täcka botten och kanterna och placera den i formen. Kärna ur, skala och dela äpplena i bitar. Vänd i resterande ingredienser. Häll i äpplena i formen och kavla ut den andra degen som ett lock. Gör något mönster i locket med "hål" så ångan som bildas kan pysa ut. Dekorera med överbliven deg. Pensla med ägg för en blank yta. Grädda på 200°c i ca 45 minuter. Klart!



Kram Elisabeth!💕

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela