daxforfika.blogg.se

♥Min resa mot att bli konditor♥

Krispig äppelpaj

Publicerad 2015-09-07 16:24:30 i Paj

Hej på er! Idag så kom jag till skolan och fick reda på att dagens enda lekition var inställd, så nu är detta den fjärde dagen på raken som jag är ledig. Det gör så att jag får tid till annat, tex att blogga om denna goda äppelpaj som jag ska göra idag. För övrigt så är det tredje året väldigt slapp på höstterminen min del.
Måndag: Svenska
Tisdag: Ledig
Onsdag: Bageri
Torsdag: Konditori
Fredag: Ledig
 
Sen så ska gymnasiearbetet börja tänkas över också, det tänkte jag påbörja imorgon. Men nu till denna goda paj som är min favorit äppelpaj. 
 
Krispig äppelpaj
• 2 dl vetemjöl
• 1.5 dl socker
• 1 tsk bakpulver
• 100 g smör eller margarin
 
• 4-5 st äpplen
• 0.5 dl socker
• 1 msk vaniljsocker
• 1 msk potatismjöl
 
Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret och rör ihop tillsammans med det torra. Ställ i kylen i en timme. Sätt ugnen på 200 grader. Skala och kärna ur äpplena och klyfta de tunnt. Blanda socker, vaniljsocker och potatismjöl i en skål och blanda ihop med äppelklyftorna. Hacka degen i smulor, både stora och små. Lägg äpplena i en smord form och strö över smulorna. Grädda på 200 grader i ca 25 minuter.
 
Kram Elisabeth!♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elisabeth

En småländsk tjej på 19 år som går tredje året på restaurang och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri/konditori på Anders Ljungstedts gymnasium i Linköping. Meningen med utbildningen är att jag ska ta studenten med en yrkesutbildning som konditor våren 2016. Resan dit får ni följa här på bloggen bland bunkar, mjöl och kreativitet. Bloggen finns också på Instagram under namnet @daxforfika ♥

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela